Spookhotel en bagageperikelen - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu Spookhotel en bagageperikelen - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu

Spookhotel en bagageperikelen

Door: LeoenMarijkeopweg

Blijf op de hoogte en volg Marijke

21 Juni 2011 | Noorwegen, Hammerfest

20+21 juni 2011 (zwakke internetverbinding)
Vanochtend (20e)liep de wekker van onze telefoons wel heel vroeg af: de telefoon gaf 08.00 uur aan maar onze horloges stonden op 07.00 uur. Verwarring en verbijstering alom. Hoe kon dit? Ook de tijd op de tv gaf 07.00 uur aan, hoe kon het dan op onze mobiel een uur later zijn. Toch nog maar even liggen sluimeren, opstaan hoefde nog niet echt. We konden pas vanaf 10.00 uur aan boord en de haven was vanaf ons hotel 5 minuten rijden, dus echt veel haast hoefden we niet te maken, maar het bleef vreemd. Na het ontbijt spullen in de auto geladen en bij de receptie na afmelden toch maar even navraag gedaan. Misschien hadden we tóch in een spookhotel geslapen?
Het mysterie was snel opgelost: we zijn gister door Finland gereden, en daar loopt de klok een uur voor, alle digitale klokken worden dan automatisch op de Finse tijd gezet, we moesten onze mobiel handmatig weer op West-Europese tijd zetten.
De haven was snel gevonden, maar voordat we aan boord mochten moesten we eerst alle bagage, die mee aan boord moest, uit de auto halen, want die moest naar een speciaal autodek, waar verder niemand meer in mag gedurende de trip naar Bergen. Nah, lekker dan, gelukkig werden de grote koffers door personeel aan boord gebracht en bij onze hut gezet, maar zelf mochten we pas om 13.00 uur de rest van de bagage in de hut brengen. En het was pas kwart over tien. In de gang van onze hut stonden op een gegeven moment alleen onze koffers nog maar buiten de hut, we hebben toen brutaalweg onze hut maar ingericht. Daar waren we net mee klaar, toen een schoonmaakster vond dat ze nog een laatste check moest uitvoeren, of het allemaal écht wel schoon was, wat denk je: alle spullen moesten weer naar de gang!
De hygiëne aan boord is ook extreem, bij binnenkomst moet iedereen zijn handen wassen met antibacteriële schuimzeep, ook als je de eetzaal ingaat moet je je handen wassen. Er heerst in Scandinavië een virus, dat braken en diarree veroorzaakt. Het is niet gevaarlijk maar wel lastig, het gaat met 1 á 2 dagen vanzelf over, maar je wilt het natuurlijk niet oplopen, vandaar deze maatregelen.
Vandaag deden we na Kirkenes Vardø aan, waar we een uurtje van boord konden. Er stond een grote file mensen bij de uitgang, waardoor we alweer een kwartier van dat uurtje verloren. Het was leuk even van boord te kunnen, maar veel was er in dit plaatsje niet te zien, behalve een fort en het standbeeld van Koning Haakon.
Deze vaartocht is inclusief alle maaltijden, dat betekent ’s ochtends en ’s middags een buffet, het avondeten wordt in 2 shifts geserveerd aan een eigen vaste tafel. Het 3-gangendiner was bijzonder smakelijk en niet overdadig veel. Al schrijvend werden we attent gemaakt op de ontmoeting van een ander Hurtigruten schip: de Nordkapp, die de haven van Berlevåg aandoet, die wij zojuist weer hebben verlaten. We hebben die ontmoeting aan dek gezien en meegemaakt, (gewoon langs elkaar heen varen) maar het is hier momenteel zo koud dat onze adem wolkjes vormt in de lucht, maar ja wat wil je ook zo dichtbij de Noordpool;-)
Helaas is de internetverbinding aan boord soms zo traag, zwak of helemaal niet aanwezig, dat het moeilijk wordt om regelmatig verslag te doen van onze reis, laat staan foto’s meesturen: Jammer maar helaas.