Rendierroute, regen en alweer Truus..... - Reisverslag uit Steinkjer, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu Rendierroute, regen en alweer Truus..... - Reisverslag uit Steinkjer, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu

Rendierroute, regen en alweer Truus.....

Door: LeoenMarijkeopweg

Blijf op de hoogte en volg Marijke

07 Juni 2011 | Noorwegen, Steinkjer

Dinsdag 7 juni 2011

Allereerst:
Marion, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Gratulerer med dagen.
Je kreeg ons cadeautje al eerder
en ook een SMS is vandaag verstuurd.

Vanochtend vóór dat we verder naar het noorden gingen, hebben we eerst nog Røros City met een bezoekje vereerd. Daarvoor was het gister te nat buiten. Røros is een industriestadje, dat voornamelijk op het winnen van koper dreef. Er is een museum waar de koperwinning uit de doeken wordt gedaan, maar een bezoekje daar aan nam te veel tijd in beslag: we hadden andere prioriteiten vandaag.
De Rendierroute: op papier een prachtige route om te rijden en dat was ie ook, ondanks dat we fikse regenbuien onderweg hadden en het zicht tijdens die buien op sommige stukken zeer slecht was.
Meteen in het begin van de route zagen we al rendieren aan de kant van de weg grazen. Kalfjes met hun moeders. Later tijdens de rit moesten we zelfs afremmen, omdat een hele familie midden op de weg liep, wij er langzaam achteraan, maar ze bleven op een drafje vóór onze auto uit lopen. Uiteindelijk ging de familie dan toch opzij en mochten we er door. Verderop herhaalde zich hetzelfde tafereel met een andere rendierenfamilie. En ik maar foto’s nemen; ondanks de regen en het donkere weer zijn er wel een paar acceptabel geworden.
Deze route is ruim 140 km. lang en we kwamen allerlei landschappen tegen, van heel open in een wijds dal en boven op de bergen (waar nog sneeuw op lag!) tot tussen de bomen van dichte naaldwouden. Ook diverse meren en watervallen kwamen op ons pad, nou ja er naast dan;-)
We vertrokken vanochtend met slechts 10 gr.C; het voelde niet zo koud als bij ons; thuis is er altijd (zee)wind waardoor het frisser lijkt. Niet dat we nu met blote armen en benen in de auto zijn gestapt, maar het leek warmer dan 10 gr.C. Gelukkig liep in de loop van de dag de temperatuur op naar 22 gr.C.
Natuurlijk tapten we onderweg bij een Statoil benzinestation onze bekers vol, een heerlijk bakkie cappuccino en……helemaal gratis!
Vanmiddag weer moeilijkheden met Truus, ze stuurde ons naar een weg en vervolgens riep ze dat die dood liep, later onder het spoor door, waar een groot betonblok de weg blokkeerde, nee als we naar een hotel moeten, kunnen we haar beter even de mond snoeren, want dan maakt ze er een potje van.
Uiteindelijk hebben we het aan een vriendelijke Noorse gevraagd en zij wist ons met handen en voeten en een tekeningetje de juiste weg te wijzen.
Tingvold Best Western Hotel in Steinkjer was onze eindbestemming en we hebben wederom een prachtig ruime kamer.
Vanavond dan eindelijk ’s vis gegeten, maar ja we hadden een buffet, dan is het niet zo moeilijk om te kiezen.

• 07 Juni 2011 - 23:16

Hans En Annemarie:

Wat ontzettend gááf, die rendieren. Wild zien, daar word je erg blij van! V
    Groetjes....

• 08 Juni 2011 - 11:29

Jwsabmarijnkarsten:

Ha (o)pa en (o)ma!

Wat een ontzettend leuke verhalen iedere keer, jullie hebben het volgens ons super!

Ook de foto van de rendieren uiteindelijk heel leuk!

Geniet en veel liefs van ons viertjes!