Effe wachte..... - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu Effe wachte..... - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu

Effe wachte.....

Door: LeoenMarijkeopweg

Blijf op de hoogte en volg Marijke

13 Juni 2011 | Noorwegen, Andenes

12 juni 2011, 14.00 uur.

Vanochtend liep ons wekkertje al om 7 uur af. We werden om 8.45 uur bij de receptie van de Whale Safari Andenes verwacht. Nou is dat niet zo ver hier vandaan, zo’n kleine 5 á 10 minuten lopen, maar we wilden er toch vroeg genoeg zijn. Er waren meer mensen op het idee gekomen want de hal stond al vol verwachtingsvolle gezichten. Het wachten was op de kapitein, want die moest beslissen of de trip doorging, het stormde nog net zo hard als gister. Terwijl we aan het wachten waren ging er iemand naast me zitten op de bank en sprak me in het Nederlands aan. Om een lang verhaal kort te maken: het waren Hennie en Peter, de schoonzus en broer van Liane, onze schoonzus. Al pratend wachtten we de berichten van de kapitein af. Om 9 uur geen afvaart, om 11 uur opnieuw proberen. De wachtende whale-watchers werd een museumbezoek aangeboden om de tijd te doden. Hebben wij niet gedaan, ff naar huis nog een bakkie doen. Tegen elven weer richting walvissafari kantoor. Halverwege kwamen we Peter en Hennie al tegen; zij hadden net te horen gekregen dat er niet wordt uitgevaren. Jammer maar helaas. De bemanning gaat in de loop van de dag proberen of er wellicht om 5 uur vanmiddag wat gespot kan worden in een fjord, dan hoeft het schip niet de zee op, want daar zijn momenteel golven van meer dan 6 meter hoog (volgens verhalen hoor, niet zelf gezien).
Weer naar huis en andere kleding aangetrokken en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de aanlegplaats van de ferry op te zoeken, die we dinsdagochtend om 9 uur móeten halen. Er gaan er maar twee per dag: de volgende vertrekt ’s middags om 5 uur, geen optie dus om te laat te komen.
13 juni 2011, 00.30 uur
We hebben de tijd gedood met wat wandelen en Andenes bekijken. Het is een plaatsje van niks. Geen mens op straat, het stormde ook nog enorm, zij waren verstandig en bleven binnen.
Dan maar weer naar ons hutje en de tijd een beetje gedood met puzzelen, lezen, foto’s bekijken.
Dan duurt de middag lang hoor, voordat het 5 uur is. Eindelijk konden we ons weer melden bij het safaribureautje, maar we kregen ook deze keer weer een teleurstellende mededeling: er kan niet worden gevaren.
Toen hebben we onze reservering om laten boeken naar morgenochtend. Duim je?
Nu zitten we te wachten op de middernachtszon, die we willen zien ondergaan en opkomen, maar dan moeten we tot ca. 01.00 uur wakker blijven, want dan is het fenomeen pas te zien. De zon scheen vandaag volop dus die middernachtszon is zeker te zien! Vanavond vroeg in de avond al wat voor geslapen, anders halen we morgenochtend 08.45u niet! Dus tot morgen, dan hoop ik betere berichten te kunnen geven en ook gave foto’s mee te sturen van safari en middernachtszon.

• 12 Juni 2011 - 23:28

Hans En Annemarie:

Hoe was de middernachtszon? Bijzonder om mee te maken, zeker?
    Wij duimen really hard voor jullie dat de walvistocht door kan gaan!
    Groetjes vanuit een overweldigend mooi Bryce Canyon.