Wéér een walvisroute? - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu Wéér een walvisroute? - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu

Wéér een walvisroute?

Door: LeoenMarijkeopweg

Blijf op de hoogte en volg Marijke

14 Juni 2011 | Noorwegen, Tromsø

14-06-2011
Ik snap dat alle reisverhalen na gister in het niet vallen, maar we doen toch een poging;-)
Enne Stephan en Marion, helemaal jullie trouwdag vergeten gister SORRY! :-( alsnog van harte.

Omdat ons via de reispapieren werd aangeraden vroegtijdig bij de ferry te staan, die om 9 uur vertrekt, waren we vandaag al om 06.30 u. op. Snel ontbeten, douchen en het laatste serviesgoed afgewassen, opgeruimd en al onze spullen in de auto. Onderweg nog even een kaartje voor oma op de bus gedaan en toen om 08.00 uur als de bliksem naar de ferry: wij waren nr.2.
Gaandeweg het wachten werd de rij langer met nog 4 andere auto’s en een camper, 2 motorrijders en een fietser en dat was het dan: de passagierslijst was compleet. Frappant was dat van de 4 auto’s er 3 Hollanders aan boord bleken te hebben. Nederland is een reislustig volkje.
De trip met de ferry Andenes – Gryllefjord (ook de walvisroute genoemd) duurde ruim 1.5 uur; aan boord was o.a. koffie te koop. Op volle zee was er weer veel deining en veel wind, dus we hebben ook een tijdje ‘binnen’ zitten lezen. Maar buiten was het toch het leukst, je zag de vertrekhaven langzaam kleiner worden, en een tijdje was alleen in de verte maar land te zien. Toen kwam de aanleghaven in zicht, leuk met al die gekleurde huisjes.
De rit van 253 km naar Tromsø kon beginnen.
Onderweg alweer zo’n afwisselend landschap, we reden veel langs het water van de fjord, maar ook het binnenland in, door wijde dalen met enorme hoge en kale rotsen als omlijsting. De weg voerde laag langs het water en dan weer hoog de bergen in. Onderweg op een prachtig plekje de auto op een rustplaats met bankje en toilet geparkeerd en daar lekker in de buitenlucht en in het zonnetje onze lunch (Wasa Knackebröd) opgepeuzeld.
Om bij ons hotel (Rica Hotell Tromsø) te komen, moesten we weer een enorme brug over, weer één die we op de boottocht onderdoor gaan varen. Na inchecken snel de Turist info opgezocht om ons te laten informeren over de kabelbaan, die je helemaal naar boven voert en waar je een prachtig uitzicht moeten hebben over de stad en omgeving. Ik zeg speciaal ‘moet hebben’ want juist vandaag was de cable car oftewel Fjellheisen vanaf 18.00 uur gesloten wegens onderhoud. Lopen kan ook maar dan ben je bijna 300 traptreden verder en buiten adem, geen optie met mijn knieën . We hadden ook boven een hapje willen eten buiten in het zonnetje, maar we hebben het nu gedaan bij een Noors-Japans restaurant, waar je net als bij onze Chinees, de bestelling met een nummer opgeeft. Het was lekker, en we hadden een mooi uitzicht op een deel van de haven en de Ishavskathedralen (The Arctic Cathedral). Daar worden in het seizoen elke middag en avond concerten gegeven. Wij zijn van plan daar vanavond met de bus naartoe te gaan, kijken of het OV hier net zo goed geregeld is als in Oslo. Dat concert begint vanavond om 23.30 uur en duurt ca. een uur. Misschien kunnen we met de bus terug, anders gaan we lopen. Het ligt aan de overkant van ons hotel, maar de brug lopend over duurt ca. 20 minuten en op weg naar het hotel zagen we al dat het boven op de brug stevig waait. We wachten af.

• 14 Juni 2011 - 20:55

Jan En Ineke:

Hallo Marijke en Leo,
    Help, we kunnen het niet meer aan. Het is teveel; we komen niet meer aan andere zaken toe. We zijn de hele dag aan het lezen.
    Nog een mooie tijd toegewenst en groeten,
    Jan en Ineke

• 15 Juni 2011 - 08:12

Marion Vos:

Hallo lieve schoonouders,

Hartelijk dank voor jullie felicitatie voor onze trouwdag, dat jullie daar nog aan gedacht hebben met al dat moois om jullie heen. Wat een prachtige verhalen en wat moet de ervaring schitterend zijn! Nog heel veel plezier! x