Hotsenknotsen en 2 x 1 ferry - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu Hotsenknotsen en 2 x 1 ferry - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu

Hotsenknotsen en 2 x 1 ferry

Door: LeoenMarijkeopweg

Blijf op de hoogte en volg Marijke

15 Juni 2011 | Noorwegen, Alta

Nog even over gisteravond: om 23.30 uur hebben we het concert kunnen bijwonen in de Ishavkathedralen. Inderdaad met de bus er naar toe en vlakbij kunnen uitstappen, maar terug moesten we lopen; na 00.00 uur reden de bussen niet meer, ondanks dat het nog licht is en de zon nog schijnt, dat is nou eenmaal de dienstregeling. Elk nadeel heb z’n voordeel: nu kon ik nog wat foto’s maken van de zon die op 00.30 nog prachtig boven de bergen uit kwam, het is ongelofelijk maar je moet echt de klok in de gaten houden, want moe worden we niet echt. Tegen 02.00 u. zijn we maar ’s gaan slapen, dat konden de stratenmakers niet zeggen, die voor het hotel de kade aan het bestraten waren, ze zijn tot zeker 2 uur ’s nachts doorgegaan met bestraten. Bij ons was allang de vakbond in opstand gekomen.a
Vanochtend wachtte ons weer een vroegertje: een ferry die we op aanraden van de reisbeschrijving om 10 uur moesten halen, om vertraging bij de volgende ferry te voorkomen. En dat is gelukt! Ondanks dat we onderweg af en toe het gevoel kregen aan de Camel Trophy mee te doen. Wegwerkzaamheden die een groot deel van de route veranderde in honkenbonken van de ene kuil naar de andere, schots en scheef in de auto hangen over grove losse steenslag, waardoor je nauwelijks gas durfde te geven.
Dit soort werkzaamheden zijn we langs deze route naar Alta meerdere malen tegengekomen, maar we hebben de eindbestemming ongeschonden bereikt. Soms was er slechts één rijstrook beschikbaar en dan werd die nog bezet door een grote vrachtwagen, die even met zand of stenen moest worden volgeladen. De Noren moeten de wegen in de zomer herstellen of aanleggen, in de winter is het immers donker en koud en vol sneeuw.
Deze route voerde grotendeels op en langs het water, de eerste vaartocht duurde 25 min. En het water was erg onrustig, waardoor we weer het gevoel kregen op de walvistocht te zitten, de tweede overtocht, zo’n. 20 km. verderop duurde eens zo lang, maar was veel rustiger over een spiegelglad wateroppervlak. En onderweg alweer het ene prachtige plaatje na het andere dat voorbij trok.
Omdat deze route een van de langste trajecten was van deze reis, zijn we niet al te vaak gestopt, maar soms moesten we wel, omdat het uitzicht of vergezicht dat gewoon van ons eiste!
Ook bij het Sami hotel-restaurant Gildetun in Kvnangsfjell zijn we er even uit geweest om het gebouw van binnen te bekijken én het enorme weidse uitzicht, dat alleen op een panoramafoto te vangen is; en zo’n camera heb ‘k niet:-(
Wel waren we (voor ons doen) vrij vroeg op de plaats van bestemming (Rica Hotel Alta) en kunnen we op de kamer even bijkomen met een (eigen) biertje. We hebben niets te klagen over de hotels die we op deze reis aandoen, allemaal goed. Nou ja op die ene na waar geen koelkast op de kamer was;-)
Vanaf vandaag hebben we in alle hotels halfpension, dus gaan we weer aan de 3-gangen menu’s.
De lunch kunnen we trouwens in de meeste hotels gratis meenemen, een paar boterhammen of broodjes smeren en beleggen en tussen de middag op een mooi plekje langs de route opeten, veelal met picknicktafels.
Kijken of we morgen wéér aan de Camel Trophy mee mogen doen.

• 15 Juni 2011 - 20:53

Hans En Ann:

Schitterende fotoos. Lijkt me wel een aparte ervaring dat je 's nachts fotoos kan maken zonder flitser of statief! Raakt je bioritme niet in de war? Ach kan thuis altijd weer rechtgetrokken worden. Tja, de gaten in de rotsen bij ons is door wind- en watererosie, maar hoe dat mooi gat erin komt, dat moet ik nog ff opzoeken, groet vanuit een pracht Monument Valley.
    Hans en Ann

• 16 Juni 2011 - 07:00

Steef:

Al last van Insomnia? ;)
    En bedankt voor de felicitaties op jullie blog voor onze trouwdag :)

xx

• 16 Juni 2011 - 19:39

Jos En Anneke:

Wat een fantastische reis maken jullie. En uit het verslag kunnen wij opmaken dat jullie er enorm van genieten. Na 2 weken Frankrijk was het even aanpoten om alle verslagen te lezen en de foto's te bekijken.