Over 'Schipper, mag ik overvaren' en visserslatijn - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu Over 'Schipper, mag ik overvaren' en visserslatijn - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Marijke Vos-Geurtsen - WaarBenJij.nu

Over 'Schipper, mag ik overvaren' en visserslatijn

Door: LeoenMarijkeopweg

Blijf op de hoogte en volg Marijke

10 Juni 2011 | Noorwegen, Narvik

10-06-2011
Vandaag hadden we een ritje van (op papier) 267 km. voor de boeg, niet echt een afstand om je voor te haasten. Vanochtend dus op ons gemakkie ontbeten, de spullen gepakt en vertrokken. En ja, we zijn over de teleurstelling heen van een kamer zonder koelkast!
Het begon al dat we op de weg aan de verkeerde kant van het meer reden, daar kwamen we na een kilometertje of vijf achter. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, want als we door waren gegaan hadden we toch moeten omkeren, want de weg liep tot het eind van de landtong en stopte daar botweg, volgens de wegenkaart, dus ‘op papier’ was het 267 km. ;-0.
Er waren op dit traject veel tunnels en tunneltjes met een totale lengte van meer dan 11 km. Ook aan vergezichten over water en bergen geen gebrek vandaag.
Het landschap dat aan ons voorbijtrok varieerde vandaag van hoog in de bergen tot laag aan de waterkant, door bossen en langs brede dalen, meerdere mooie uitzichtspunten én een overtocht met een ferry van 25 minuten. Aan variatie geen gebrek dus.
Ook drie bruggen over resp. Storstraumen, Mellastraumen en Kjerringstraumen waren prachtig om te ‘overbruggen’. We passeerden op een gegeven moment even voorbij Ballangen de zwavelmijnen, en dat kon je ruiken! Wat een stank zeg…..
Toen we de laatste brug in de verte zagen om in Narvik te komen, wilde ik natuurlijk die brug even op de kiek zetten, een hangbrug met twee grote staanders, een kopie van een brug in USA, vraag me niet welke, maar we móesten even aan de kant van de weg en uitstappen om dat kiekje te maken.
Ik liep even terug naar beneden, daar waren mensen aan het vissen en we zagen dat één van hen ‘beet’ had, gezien zijn kromme hengel. Na een paar keer vieren en inhalen pakte zijn maat een net en de vangst werd binnengehaald. Oordeel zelf of er genoeg te eten was, vanavond;-)
We hadden vandaag een strak blauwe hemel en een meedogenloos hete zon, aangenaam dus om door al die tunnels in de koelte te rijden. Onze boordtermometer gaf vandaag 16 – 28 graden aan, elk wat wils dus.
In het Quality Grand Royal Hotel hier in Narvik hebben we op advies van het reisbureau alleen logies en ontbijt. Geen nood; we hadden op internet uitgevogeld dat we met een kabelbaan naar de Narvikfjellet (berg) naar boven kunnen en daar is, met een schitterend uitzicht over de stad en de fjord, een restaurant. We zagen ons al zitten aan een lekker visje met een mooi vergezicht in de zon, die niet ondergaat.
Helaas…..de kabelbaan én het restaurant gaan pas a.s. zondag open We hebben maar een pizzaatje gegeten met uitzicht op de straat en een winkelcentrum…..

Omdat we morgen richting Andenes gaan en daar dinsdag pas weer vertrekken, weet ik niet of ik in de vissershut, (rørbu) waar we drie nachten verblijven, ook de beschikking heb over internet -ik ga er niet vanuit- is er vanaf nu waarschijnlijk even radiostilte.
Zondag gaan we op walvissafari en hopelijk krijgen we ze te zien, zo niet hebben we de garantie om de volgende dag nog een keer de zee op te gaan. Mochten we ze zien, dan laten we het zeker-weten weten! Afgesproken!